۱۳۹۴ آبان ۱۳, چهارشنبه

‏تشویق کودک درون به سخن گفتن

اول به خودتان قول بدهید : 
هر آنچه در طول جلسات تمرین می آموزید ، در زندگی روزانه بکار ببرید.

حالا یک کاغذ بزرگ روبروی خود قرار دهید
یک مداد رنگی یا مداد شمعی یا گچ نقاشی را با دست غیر مسلط خود بگیرید ....
به محض اینکه با دست نامسلط شروع به نوشتن کنید
احساس میکنید کودکی 4، 5ساله هستید که میخواهد شروع به آموختن کند .

زیرا
وقتی با دست غیر مسلط مینویسید
مستقیما قسمت عاطفی مغز شروع به فعالیت میکند .

1●
ابتدا به نقاشی کودک درون که کشیده اید به دقت نگاه کنید .
با دست مسلط (در نقش بالغ) شروع کنید به گفتگو با کودک درون

ابتدا نامش را بپرسید
در مورد سن و سالش سوال کنید
سپس به او اطمینان بدهید که
میخواهید بهتر و بیشتر از قبل از او حمایت کنید .
.
اجازه بدهید هر آنچه را دوست دارد و یا دوست ندارد را به شما بگوید
2●
بعد از هرسوال
مداد را به دست کودک درون (دست غیر مسلط) بدهید و راحتش بگذارید تا پاسخ سوالات شما را بدهد
و دوباره با دست مسلط سوال بعدی را بپرسید
...
3●
از کودکتان بخواهید
تصویر چیزی را که در همین لحظه بیش از هر چیز دیگری از شما میخواهد برایتان بکشد

4●
در خاتمه
از کودک درون خود بخواهید که
"ایا مطلب دیگری هست که بخواهد با شما درمیان بگذارد ؟"

بعد از اینکه به شما جواب داد
از او تشکر کنید که به شما اعتماد کرده و خودش را نمایان کرد و با شما دردل کرده
به او بگویید
#‏دلم میخواهد بیشتر از با او چنین گفتگوهایی داشته باشید تا بتوانید بهتر او را بشناسید .

5●
هردوی این تصاویر را جایی بگدارید که اغلب اوقات بتوانید آنها را ببینید
تا
یاداور حضور کودک درون در زندگیتان باشد


مثال :
بالغ : توکی هستی؟
#‏کودک : من به خودم میگم
پریسا
تو مدونی من کی ام . من درون خودت هستم

بالغ: پری اگر آدم جای تو باشد چه احساسی دارد ؟
#کودک : اسم من پری نیست
تا اسمم رو درست نگی نمیتونم جوابت رو بدم

بالغ: باشه ببخشید .
چند سالته پریسا؟
#کودک

.5 یا 4

بالغ:
چه کسانی جز تو اونجا هستن؟
#کودک :
دوستام . دوستای کودکی تو .همیشه ما با هم هسیم و با هم حرف مزنیم و بازی میکنیم

بالغ:
حست نسبت به آدم بزرگها چیه؟
#کودک:
با اونها حرف نمیزنم
اونها خیلی جدی هستن و سخت گیر
تو هم چون گفتی مخوای حمایتم کنی دارم باهات حرف مزنم
و
..........

این یک جور مثال بود برای آشنایی شما
لزومی نداره عینا مثل این کفتگو ها رو داشته باشید
هر سوال و جواب با کودکتان پیش اومد انجام بدید

دوستان خود رو تگ کنید یا پست رو شیر کنید تا اونها هم ببیند



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر